האם העולם עומד בפני עימות צבאי משמעותי עם איראן? זה מה שמטריד את בית המלוכה הסעודי, כפי שמתברר בראיון בלעדי עם מקור בכיר במשפחת המלוכה.
הרקע למתיחות
לאחר קריסת שיחות המשא ומתן בין טהראן לוושינגטון, עולה השאלה האם יש פתרון אחר מלבד פעולה צבאית קרקעית. המקור הסעודי טוען כי המלחמה הנוכחית לא השיגה את מטרתה, ואיראן ממשיכה בתוכנית הגרעין שלה, ואף הופכת לתוקפנית יותר כלפי סעודיה, ישראל, ארה"ב והאינטרסים שלהם באזור.
הפתרון לפי הסעודים
לדעת המקור, הפתרון היחיד הוא כניסה צבאית קרקעית של ארה"ב לאיראן, בדומה למהלך שהפיל את משטר סדאם חוסיין ב-2003. עם זאת, הוא מדגיש את הצורך במציאת חלופה שלטונית מקובלת וחילונית, שתזכה לתמיכה רחבה ברחוב האיראני.
"עדיף שזה לא יהיה רזא פהלווי, אלא מישהו עם קבלה בקרב כל גוני האוכלוסייה", אומר המקור. הוא משווה את האיום האיראני למשטר סדאם, ומדגיש את הסכנה העתידית הגלומה בתוכנית הגרעין האיראנית.
מעורבות סעודית
למרות הביקורת והחששות, סעודיה אינה רואה עצמה כצד ישיר בלחימה בשלב זה. המקור מדגיש כי הממלכה לא פתחה במלחמה ולא השתתפה בה כדי לתמוך בה. "זו לא המלחמה שלנו", הוא אומר. עם זאת, הוא מוסיף כי אם תהיה תוקפנות איראנית, סעודיה תגיב בהתאם.
פרשנות אישית
מעניין לראות כיצד סעודיה, בעלת בריתה של ארה"ב, רואה את המצב. נראה כי הם מאמינים שהדרך היחידה להתמודד עם האיום האיראני היא פעולה צבאית משמעותית, אך עם זאת, הם מבינים את הצורך בחלופה שלטונית מקובלת.
מה שמטריד אותי באופן אישי הוא השאלה האם פעולה צבאית כזו תביא ליציבות באזור, או שמא תצית עימותים נוספים. האם העולם מוכן להתמודד עם ההשלכות של מהלך כזה?
אם ניקח צעד אחורה, נראה כי סעודיה מנסה לשמור על איזון עדין. הם לא רוצים להיות מעורבים במלחמה ישירות, אך גם לא יכולים להתעלם מהאיום האיראני. זה מעלה שאלות לגבי האסטרטגיה שלהם והאם הם באמת מאמינים בפתרון צבאי.
בסופו של דבר, קשה לדעת מה יקרה, אך ברור שהמתיחות באזור עולה, והעולם צריך להיות מוכן להתמודד עם ההשלכות.